بيش فعالي و تغذيه

نويسنده: دکتر رضا مهدوي

امگا-3 از پيشرفت علايم بيش فعالي جلوگيري مي کند

با مصرف مواد غذايي حاوي امگا-3 خصوصا روغن ماهي مي توان به نحو موثري از پيشرفت علايم بيماري بيش فعالي جلوگيري کرد.
در بيماران بيش فعال متابوليسم (سوخت و ساز) اسيدهاي چرب به خوبي صورت نمي گيرد و از آنجا که اسيدهاي چرب يکي از ارکان مهم غشاي سلول عصبي هستند مي توان نتيجه گرفت که در اکثر بيماران يادشده، سلول‌هاي عصبي ساختار و عملکرد مناسبي ندارند.
تشنگي زياد و آلرژي به مواد غذايي را از جمله اصلي ترين علائم کمبود اسيدهاي چرب می باشد و علايم يادشده در بچه هاي بيش فعال، خصوصا پسران شيوع زيادي دارد و علت آن نيز نوع رشد و تکامل سيستم عصبي است.
گنجاندن مواد غذايي حاوي اسيد چرب ضروري امگا-3 مانند گوشت، روغن ماهي، تخم مرغ و مغزهاي خام در برنامه غذايي کودکان بيش فعال را درکنترل علايم بيماري آنها موثر است، در عين حال عناصر حياتي روي و منيزيم نيز در کاهش بيش فعالي موثرند زيرا کنترل سيستم اعصاب مرکزي و محيطي زير نظر اين دوماده است و علائمي مانند واکنش بيش از حد به محرک هاي بيروني، خستگي، اختلال خواب و اختلال تمرکز نيز ناشي از کمبود آنها در خون است.
مصرف موادي مانند طعم دهنده ها و رنگ هاي مصنوعي، قهوه، پنير، سرکه و آسپرين براي اين گروه از بيماران مضر می باشد و تجربه نشان مي دهد متعاقب مصرف مواد يادشده فعاليت مغز بيماران بيش فعال به طور ناگهاني افزايش يافته و آنها در معرض حمله عصبي قرار مي گيرند.
منبع: قاصدک